Holiday in Perth - Part 4 (Penguin Island, Freemantle)

Assalamualaikum semua pembaca blog saya..terima kasih kerana sudi membaca blog kembara saya yang tak seberapa ni. Seorang pembaca tegar blog saya yakni my housemate for life a.k.a my hubby complained kepada saya yesterday sebab tak puas hati saya letak gambar dia yang dia rasa tak handsome..siap request suruh tukar gambar..hehehe..saya menjawab suka hati sayalah saya nak letak gambar apa pun sebab itu blog saya dan abang baca atas dasar peminat bukannya hubby..hehe..for me, he still handsome no matter in whatever condition..yer lah dah laki kita kan haruslah rasa hansem..hehehe...

Ok, berbalik kepada cerita sambungan travel di Perth yang tak habis-habis lagi ni..kami meneruskan kembara hari ke empat di bumi Perth ini dengan mengunjungi Penguin Island yang jaraknya cuma lebih kurang 50KM dari Perth CBD. Semasa mengunjungi Melbourne tahun lepas saya tak sempat melihat penguin. Oleh itu, trip kali ini saya berazam mesti jumpa cik Penguin yang comel-comel lote itu. Penguin Island tu cantik dan airnya sangat jernih tetapi dipenuhi dengan tahi burung juga kerana banyak sangat burung kat pulau tersebut. Pulau tu tak besar mana dan boleh dijelajahi dalam masa yang singkat mengikut laluan yang telah disediakan. Untuk kos ferry transfer return ticket berjumlah AUD15 seorang dan untuk tengok penguin kena tambah lagi AUD8 seorang. Kalau nak tengok whale dan sea lions pun ada jugak tapi tiketnya agak mahal..malaslah nak ngabihkan duit baik guna duit tu untuk shopping saja. Jarak Penguin Island dengan mainland dekat saja..kalau berenang pun sampai..hehe..lebih kurang 400 - 500 meter jer pun. Naik bot pun dalam 5 - 10 minit jer.

Penguin Island

Penguin cuma ada sembilan ekor sahaja dan time kami pergi tu cuma muncul 6 ekor sahaja. Kecik jer penguin ni rupanya. Tapi aksi penguin mandi dan beratur nak makan dan mandi sangat menghiburkan. Comel sangat rasanya! Kalaulah boleh bela kat rumah kan best?! Ramai betul orang tengok Penguin feeding show ni sampai terganggu-ganggu pemandangan. Pukul 1.00 tengah hari kami dah bergerak balik ke mainland. Kat pulau ini tak ada jual makanan..so, better bawa bekal makanan kalau nak berlama-lama di situ.

Beratur jangan tak beratur!

Penguin berenang..suka betul dia mandi :-)
Penguin feeding show

Seterusnya kami bergerak ke Freemantle untuk bershopping untuk membeli souvenir di E-shed market. Ada dua kedai yang jual murah, satu kedai uncle Indonesia dan satu lagi uncle Singapore. Kalau baju murah kat kedai uncle Indonesia dan kalau souvenirs lain murah kat kedai uncle Singapore. Kami juga membeli nougat sebanyak 3 bungkus. Sebungkus sekilo..mak aihhh..dah 3 kilo ni! Lepas ke kilo kami nak naik flight nanti. Nougat ni berharga AUD29 - AUD30 sebungkus (saiz sekilo). Ada juga saiz2 lain. Nougat yang kami beli ni ada logo Halal..so tak rasa ragu-ragu nak membeli. Harga T-shirt kat sini lebih mahal dari Victoria Market Melbourne. Oleh itu, kami tak lah terlalu banyak bershopping sebab semua ahli keluarga sudah dapat T-shirt Melbourne dahulu.

Banyak replika/ arca patung kat area Freemantle ni..

Seterusnya kami makan kat Cicerello's. Sedapnya makanan kat situ..My hubby makan Grilled Fish and Couscous berharga AUD19.95 (serius sedap sangat makanan ni! Berempah sangat kaskus dan ikannya) dan saya makan Tasting Plate yang besar gedabak dengan harga AUD33.70...tolong jangan convert ke RM yer..kalau convert harus tak makan sebab akan rasa mahal. Disebabkan tempat duduk penuh kat dalam maka kami makan kat luar dengan diiringi angin sepoi-sepoi bahasa dan suhu yang agak dingin..saya anggarkan dalam 16 - 17 darjah celcius..Suami sampai pergi tukar seluar panjanglah kat kereta sebab sejuk dan ditambah angin yang menyejukkan lagi suhu lewat petang itu. Kami berazam lagi untuk datang ke Freemantle esoknya sebab nak mencuba Fish and Chips Kailis yang orang selalu cakap the best in town tu. Tunggu dalam part 5 (akhir) yer...

Makanan kami petang itu..best! Besarkan pinggan tasting plate saya?! Hehe..kuatnya melantak!

Grilled fish and Couscous

Ulasan

1. salam,

untuk ke pulau penguin, tiket boleh dibeli walk in atau on line sahaja?

BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

EUROPE TRIP 2018 - ZURICH, SWITZERLAND

Perhentian Kecil, Pulau Perhentian

PEMANDANGAN DARI GUNUNG JERAI YANG AWESOME!!