12 Apostles..Great Ocean Road, Melbourne

Kami ke Great Ocean Road kerana mahu menyaksikan Twelve Apostles yang sangat popular itu. Tempat itu sangat cantik dan amat menakjubkan. Kalau berduit bolehlah sewa helikopter untuk tengok pemandangan yang menakjubkan itu dari udara tapi memandangkan kadar tukaran wang kita yang kecil maka hasrat murni itu terpaksa dibatalkan..hehe..

Kami mengambil tour ke sana dengan menaiki mini bus yang telah saya tempah dari awal lagi melalui Internet dan terus bayar menggunakan kad kredit. Perjalanan ke sana dari Bandar Melbourne ambik masa hampir 3 jam juga kerana jaraknya lebih 200 KM.

Pemandu mini bas kami merangkap pemandu pelancong sangat ramah dan pelbagai informasi diberikan. Kadar kemalangan jalanraya yang amat kecil iaitu sekitar 300 kes setahun di Australia seperti yang diberitahu pemandu pelancong kami amat mengagumkan saya. Dahsyat disiplin mereka memandu. Untuk makluman pemanduan adalah di sebelah kanan seperti di Malaysia..tapi rules jalanrayanya agak memeningkan kepala sebab ada beberapa perkara yang lain dari di Malaysia dengan laluan tramnya lagi.

Berbalik kepada tour kami di sana, kami telah singgah ke beberapa tempat menarik di sepanjang perjalanan ke sana dan dibawa tour ke Taman Negara yang ada banyak koala lagi..so, tak perlu buang duit untuk tengok koala berbayar di Philips Island sebab kat sini boleh tengok secara percuma sepanjang jalan nak ke Lighthouse untuk makan tengah hari di sana.

Dalam mini bus yang sama tu ada la sorang mamat dari India ni..datang meeting kat Melbourne so sempat tour satu hari saja. Jalan sorang-sorang tapi asyik jadikan my hubby sebagai photographer tak berbayar dia..dah la suruh ambik gambar macam-macam angle pulak tu..siap ajar nak gambar tu macam ni macam tu..bengang jer my cik hubby tu tapi terpaksa juga layan mamat tak reti bahasa tu..hehehe..macam-macam! Sampai ke atas lighthouse pun dikacaunya hubbyku..dah lah angin sangat kencang dengan ketinggian macam tu. Rasa macam nak jatuh jer dari lighthouse tu.




















Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

EUROPE TRIP 2018 - ZURICH, SWITZERLAND

Perhentian Kecil, Pulau Perhentian

PEMANDANGAN DARI GUNUNG JERAI YANG AWESOME!!

Inspirasi Hiasan Ala Abang dan Kakak Iparku

Europe Trip 2015 - Paris